Feedback do testów psychometrycznych – dlaczego warto go udzielać?
2 sierpnia 2024 2024-08-02 12:12Feedback do testów psychometrycznych – dlaczego warto go udzielać?
Feedback do testów psychometrycznych – dlaczego warto go udzielać?
W biznesie, coraz częściej w procesach rekrutacji lub rozwoju pracowników wykorzystywane są testy psychometryczne. Służą one analizie osobowości, pomiarowi zdolności poznawczych, inteligencji emocjonalnej czy też predyspozycji zawodowych. Jednak sam proces wykonania testów i wygenerowanie odpowiedniego raportu to tylko część całej układanki. Ważnym elementem, który często jest niesłusznie pomijany, a przenosi proces na zupełnie inny poziom, jest udzielanie feedbacku po zakończeniu testów. Dlaczego jest to tak ważne i jak powinien wyglądać właściwy feedback?
Dlaczego feedback do testów psychometrycznych jest ważny?
Weryfikacja wyników testów
W trakcie osobistego omawiania wyników, kandydat uzyskuje szansę na odniesienie się do nich i pokazania swojego punktu widzenia na omawiane zagadnienia. Testy psychometryczne działają na zasadzie opisu pewnych typologii, a przecież każdy z nas jest na swój sposób unikatowy i generalizacja często może zbudować błędny obraz. Decyzja rekrutacyjna podjęta na bazie rozmowy w oparciu o wyniki testów, jest dużo bezpieczniejsza dla pracodawcy niż taka, która opiera się o sam tekst raportu.
Employer branding
Warto pamiętać, że dla kandydata w procesie rekrutacyjnym często jakakolwiek informacja jest na wagę złota – jest niecierpliwie wyczekiwana, a jej brak często wiąże się z frustracją. Proces wykonania testu przez kandydata wiąże się z inwestycją czasową, a podobna inwestycja ze strony potencjalnego pracodawcy, będzie niewątpliwie dobrze przyjęta. Kandydaci, którzy otrzymują feedback, czują się bardziej zaangażowani w proces rekrutacji i bardziej doceniani przez pracodawcę. Wiedza, że ich wyniki zostały przeanalizowane i przemyślane, może znacząco zwiększyć ich satysfakcję i pozytywnie wpłynąć na ich postrzeganie firmy.
Przejrzystość i zaufanie
Przekazywanie informacji zwrotnej zwiększa transparentność procesu rekrutacji. Kandydaci wiedzą, jakie kryteria były brane pod uwagę i jakie wyniki uzyskali. To buduje zaufanie do firmy jako pracodawcy, co może przyciągnąć lepszych kandydatów w przyszłości.
Rozwój osobisty i zawodowy
W procesach rozwojowych, pogłębiony feedback to ABSOLUTE MUST! Dostarcza cennych informacji o silnych stronach omawianej osoby. Pomaga zrozumieć, jakie obszary wymagają poprawy, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju zawodowego i osobistego. Wspólne z doświadczonym konsultantem omówienie niuansów, a następnie budowa indywidualnego planu rozwojowego i zaplanowanie kroków do jego realizacji, to przepis na sukces.
Jak powinien wyglądać feedback?
W procesie przeprowadzania analiz Thomas International, feedback jest wystandaryzowany a administrator testu otrzymuje precyzyjny scenariusz i opis dobrych praktyk według których powinien być realizowany. Samodzielne udzielanie informacji zwrotnej możliwe jest jedynie po akredytacji, w trakcie której umiejętność udzielania feedbacku jest ćwiczona zarówno w trakcie szkolenia, jak i indywidualnej sesji akredytacyjnej z Konsultantem Thomas.
Istnieje jednak również szereg uniwersalnych zasad, o których warto pamiętać:
- Jasność i klarowność
Feedback powinien być jasny, konkretny i zrozumiały. Należy unikać skomplikowanego języka i terminologii, która może być niezrozumiała dla osoby nie będącej specjalistą w dziedzinie psychometrii. - Uważność
W trakcie informacji zwrotnej, omawiana osoba zawsze powinna widzieć wyniki graficzne. Zwiększa to skuteczność przekazu, skupia uwagę i poprawia zapamiętywanie. - Równowaga między tym co pozytywne, a tym co rozwojowe
Ważne jest, aby feedback zawierał zarówno pozytywne, jak i mniej pozytywne aspekty. Chwaląc mocne strony, motywujemy do ich dalszego rozwijania. Z kolei konstruktywna krytyka powinna być przedstawiona w taki sposób, aby wskazywała konkretne obszary do poprawy oraz sposoby na ich rozwój. - Personalizacja
Feedback powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i sytuacji danej osoby. Standardowe, ogólne odpowiedzi mogą być odbierane jako mało wartościowe. Lepiej działa pokazywanie szerokiego obrazu sytuacji z przykładami, niż cytowanie listy przymiotników z raportu. Każde stwierdzenie warto zweryfikować, na przykład zadając pytanie „Na ile to się zgadza?” - Wskazówki rozwojowe
Dobry feedback to nie tylko opis obecnego stanu, ale również wskazówki, jak można poprawić wyniki w przyszłości. Może to obejmować rekomendacje dotyczące samodzielnego wypracowania strategii zaradczych, wyboru szkoleń, coachingu/ mentoringu czy innych form rozwoju.
Co w zamian za feedback?
Pamiętając, że brak feedbacku po testach psychometrycznych może prowadzić do frustracji i poczucia niesprawiedliwości, mamy świadomość, że nie zawsze – szczególnie w procesach rekrutacyjnych – jest możliwość udzielenia ustnej informacji zwrotnej wszystkim kandydatom. Jeśli firma z jakichś powodów nie chce lub nie może udzielać szczegółowych informacji zwrotnych, powinna przynajmniej poinformować kandydatów o powodach takiej decyzji oraz, jeśli to możliwe, wskazać ogólne obszary do poprawy. Warto też wygenerować z systemu raport opisowy i przekazać go kandydatowi zamiast ustnego feedbacku. W systemie Thomas mamy do dyspozycji dedykowane do tego celu raporty „Informacja zwrotna” dla każdego z narzędzi dostępnych na platformie.
Dlaczego firmy nie udzielają feedbacku?
- Koszty i zasoby
Przygotowanie indywidualnego feedbacku dla każdego kandydata może być czasochłonne i kosztowne, szczególnie w przypadku dużych procesów rekrutacyjnych. - Ryzyko prawne
Niektóre firmy obawiają się, że udzielanie szczegółowego feedbacku może prowadzić do problemów prawnych, jeśli kandydat poczuje się dyskryminowany lub niesprawiedliwie oceniony. - Brak Kompetencji
Niektóre firmy mogą po prostu nie mieć odpowiednich specjalistów, którzy mogliby prawidłowo analizować wyniki i udzielać feedbacku.
Podsumowanie
Udzielanie feedbacku po testach psychometrycznych to ważny element procesu rekrutacyjnego i rozwojowego. Pomaga kandydatom zrozumieć swoje mocne i słabsze strony, zwiększa zaangażowanie oraz buduje zaufanie do firmy. Mimo że może to być czasochłonne i wymagające, korzyści płynące z udzielania feedbacku są nieocenione zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców.
Wyszukiwanie
Najnowsze wpisy
- Empatia jako klucz do skutecznego przywództwa
- Feedback do testów psychometrycznych – dlaczego warto go udzielać?
- Skuteczny onboarding może zwiększyć retencję nawet o 82%
- ONBOARDING – nowy raport na Platformie Thomas
- Efektywny onboarding nowych pracowników zapewnia zwinność organizacji
- „Leadership” – 10 minut inspiracji (+przewodnik)